fbpx

BREATHWORK

Breathwork er nøglen til kroppen og et vidunderligt redskab til healing. Åndedrættet er broen mellem kroppen og hovedet og det bevidste og underbevidste.

Hvad er Breathwork?

Jeg får så tit spørgsmålet ‘Hvad er breathwork/åndedrætsterapi’?

Det kan jeg godt forstå! For breathwork kan da lyde mærkeligt, at arbejde bevidst med åndedrættet, kan noget helt særligt, når vi har trukket vejret gennem hele vores liv. Jeg hører også ret ofte,

 

  • Kan jeg virkelig arbejde terapeutisk ved at trække vejret?
  • Kan det passe, at man forløser emotionelle og fysiske traumer, som er låst inde i kroppen gennem åndedrættet?

 

Og svaret til spørgsmålene er et stort JA!

Breathwork er nøglen til kroppen og et vidunderligt redskab til healing. Åndedrættet er broen mellem kroppen og hovedet og det bevidste og underbevidste. Åndedrætsterapi hjælper dig til at komme i kontakt med dig selv på en blid og kærlig måde, så du kan mærke og rumme det, der rører sig i dit liv lige nu og samtidig få øje på og frigøre emotionelle blokeringer.

At arbejde med åndedrættet er heller ikke et nyt fænomen. Andre kulturer og yogier har praktiseret åndedrætsøvelser i flere tusinde år. Breathwork har mange navne: åndedrætsterapi, re-birthing, source breathwork, clarity breathwork, pranayama, bevidst sammenhængende vejrtrækning, mm.

Hvorfor åndedrætsterapi?

Under opvæksten og i samspil med andre lærer vi at fremme de sider af os selv, der bliver rost og anerkendt samtidig med at vi fortrænger og lukker ned for de sider af os selv, som bliver dømt uacceptable. Det afhænger selvfølgelig også af vores individuelle familie og kultur mm. Som voksne kan vi føle os lidt tomme indeni, også selv om vi måske har bolig, arbejde, familie mm. Det er fordi, vi ubevidst savner de dele af os selv vi har fornægtet og vi kan føle, at vi ikke er hele; at der mangler noget. Åndedrætsterapi giver dig mere klarhed og forståelse for din livshistorie og accept for den du er.

 

Frosne følelser og traumer

Et barn uden en voksen i nærheden til at hjælpe dem med at forstå deres følelser udvikler overlevelsesstrategier for at kunne komme igennem ubehagelige situationer og følelser. Hvis du for eksempel har fået at vide som barn at ”store børn græder ikke” kan det være du har spændt i kroppen for at kontrollere dine følelser og holde dem nede. Når du laver breathwork bliver hele din krop iltet: dine muskler, sener og væv; de steder hvor alle dine gamle historier og ufødte potentialer bor. Breathwork hjælper dig til at samle brudstykker i dit liv og til at give slip i dine fysiske blokeringer.

 

Jeg har skrevet en guide til dig der er nysgerrig på breathwork og overvejer at booke en session hos mig. Jeg håber, at det vil gøre det lidt nemmere for dig at forstå, hvad breathwork er og hvordan det kan gavne dig. Har du andre spørgsmål til breathwork er du mere end velkommen til at række ud; send mig en e-mail, skriv i brevkassen, fang mig på Facebook eller Instagram.

Jeg er her for dig.

 

Hvordan er en session?

Ved en breathwork session hos mig, begynder vi altid med en kort terapeutisk samtale. I samtalen kommer vi ind på, hvad du ønsker at ændre, heale, udforske eller slippe af med i dit liv. Bagefter lægger du dig ned på en bred madras og jeg viser dig, hvordan du skal trække vejret.

Nogle gange guider jeg dig i at lave nogle små kropslige bevægelser undervejs for at få flow og frigørelse af blokeringer. Ellers foregår din session på ryggen i en position af overgivelse.

 

Med min guidning trækker du vejret ind igennem de følelser, fornemmelser og minder, der begynder at komme op til overfladen. Ofte bruger jeg chakra olier, som jeg oplever vil støtte din proces. Hvis du ønsker det, bruger jeg også håndspålæggelse og healing under en session. Jeg spiller ofte musik under din session hvilket også støtter dig i dit arbejde.

Hvis du har svært ved at mærke dine behov eller være i kontakt med dine følelser er breathwork en fremragende måde at begynde at komme tilbage til dig selv på.

Suzanne Jensen der udføre Breathwork

Hvem er åndedrætsterapi til?

Åndedrætdsterapi kan hjælpe dig, hvis du har

 

  • Angst
  • emotionelle traumer, blokeringer eller tilbagevendende uønskede mønstre der holder dig tilbage i livet
  • stress
  • mild depression
  • sorg
  • vrede
  • diverse fysiske spændinger
  • følelsesløshed
  • været udsat for mobning på arbejdspladsen

 

Jeg kan hjælpe dig med at blive mere kropsbevidst ved at vise dig, hvordan dit åndedræt påvirker din krop, dine tanker og dine følelser. Jeg guider dig under din åndedrætssession og støtter dig i at frigøre spændinger og emotionelle blokeringer.

 

Åndedrætsterapi i København

Jeg arbejder primært med to åndedrætsteknikker. En som hedder Pranayama breathwork meditation (David Elliot’s Healing System) og en anden som hedder ”bevidst sammenhængende vejrtrækning” (re-birthing).

Med pranayama breathwork meditation er der fokus på at lave to indåndninger og en udåndning. Med den sidste breathwork trækker du vejret uden at holde pauser mellem indåndinger og udåndinger. Begge åndedrætsteknikkere sætter gang i dit energisystem ved at ilte blodet, hvilket påvirker din hjerne, blandt andet ved at stimulere hypothalamuskirtlen. Processen aktiverer også andre energicentre (chakraer) i kroppen.

Hvad kan jeg forvente under en session?

Breathwork opleves forskelligt fra person til person og du vil opleve at dine sessioner varierer fra gang til gang. Det er ikke ualmindeligt at opleve forskellige kropslige fornemmelser undervejs, såsom varme, kulde og sitren. Dette skyldes at energien bliver aktiveret i dit system hvilket er et godt tegn. Symptomerne går hurtigt over eftersom du går dybere ind i åndedrættet og dybere ned i dine følelseslag.

Breathwork frigiver endorfiner, som giver dine tanker ro og dine følelser mulighed for at komme op til overfladen så de kan blive forløst.

 

Vejtrækning gennem næsen eller munden?

Under en breathwork session trækker du som udgangspunkt vejret gennem munden.

Ved at trække vejret gennem munden bliver fortrængte materialer aktiveret og kommer op til overfladen. Fortrængte sider af dig selv; svære følelser og glemte hændelser, får mulighed for at bliver bragt op i bevidstheden. Vejrtrækning gennem munden sætter, så at sige, hjernen på pause, så din krop kan komme til orde.

 

Du trækker først vejret gennem næsen til sidst i vores session. Når du trækker vejret gennem næsen, bliver ilten sendt til hjernen og så vender tankerne tilbage.

Under sessionen bliver også vagusnerven stimuleret hvilket hjælper med at reducere angst, den såkaldte “kamp, flugt eller frys” respons.

Ovenstående gør breathwork ideelt for dig med et overaktivt og overbelastet nervesystem.

 

Overfladisk vejrtrækning versus dybe vejrtrækninger

De fleste mennesker trækker vejret for overfladisk. Det overfladiske åndedræt kan holde spændinger på plads i kroppen og sørge for at din krop vedligeholder en ”klar til aktion” tilstand. Går du med diverse spændinger og ømhed i kroppen er det dybe åndedræt godt til at løsne op. Når du trækker vejret dybt og rytmisk kommer der flow i den stagnerede energi gennem hele kroppen og dine spændinger vil begynde at bløde op.

 

Selvkærlighed er en proces.

Resultatet af breathwork er ofte dybtgående, da processen giver dig mulighed for at nå ind til kernen af dine følelsesmæssige blokeringer, hvad enten disse optræder bevidst eller ubevidst. Processen dæmper selvfordømmelse og åbner op for medfølelse, hvilket støtter dig i at behandle dig selv med større nænsomhed og kærlighed. Åndedrætsterapi kan også kultivere en følelse af at være mere forbundet både til dig selv og til andre. Du vil føle dig lettere, mere åbenhjertet og mindre tynget bagefter.

breathwork gruppe med tre personer

Mit mål er at hjælpe dig med at heale dit forhold til dig selv.

Når du dedikerer fokuseret tid til dig selv og kigger indad, kan du lade dit lys skinne på de mønstre, som ikke gavner dig længere. Når du ved, hvad der ikke virker for dig, kan du meget bedre se og mærke den retning du gerne vil gå i.

Åndedrætsterapi kan hjælpe dig til at opnå større klarhed over situationer som ellers virker meget komplicerede. Det er fordi du kommer i en anden mere meditativ sindstilstand under en breathwork session.

 

 

Breathwork hjælper dig ikke alene med at integrere uforløste oplevelser og traumer, den er også med til at ændre din opfattelse af fortiden. Det er, fordi hjernen får en pause fra sin almindelige tankemønstre. Har du samme negative tankegang i relation til en bestemt situation eller person udvikler det sig med tiden til en negativ overbevisning og endda en ”sandhed”. Dine sandheder (og vi har dem alle sammen) har ikke nødvendigvis så meget med sagen at gøre. Når du erkender dette, vil din måde at håndtere lignende situationer også ændres fremadrettet. Denne justering af dine handlinger er med til at styrke dit selvværd.

 

Ofte bruger jeg EFT, healing og siger nogle bekræftelser under en åndedrætsterapi session; Jeg oplever at disse teknikker støtter op om breathwork og er en god kombination, som kan fremme processen og berolig nervesystemet.

Breathwork har hjulpet mig med at åbne mit hjerte og slippe smerte og traume. Det er det værktøj, der har lært mig, hvad det betyder at elske mig selv. Breathwork kan også hjælpe dig med at åbne dit hjerte til ægte selvkærlighed, selvhealing og selvaccept.

 

Hvordan forbereder jeg mig til breathwork:

Mød op i løs påklædning når du skal lave breathwork. Jeg beder dig ofte om at tage dit bælte af og at fjerne dine smykker og briller. Det er også en god ide at fjerne eller løsne BH’en, da mange affaldsstoffer bliver frigivet under breathwork og skal transporteres væk af lymfesystemet til blandt andet nyrerne hvor de bliver frigivet til blæren. Det kan være du vil opleve at du skal tisse ret meget efter en session!

 

Når du kommer til en 1:1 breathwork session hos mig, eller når jeg holder en workshop, skal du blot dukke op! Jeg sørger for rummet og jeg sørger for, at du føler dig tryg.

Laver du breathwork alene derhjemme med min korte breathwork video eller lydfil, kan det være godt at have nogle ting på plads. Klik her for at se en guide om det. ➳➳ Hvis ikke du allerede har downloadet min gratis åndedræts videoer kan du få linken her.

 

Hvad kan jeg forvente efter Breathwork?

 

  • Processen kan fortsætte en til to dage efter en breathwork session.
  • Sørg for at drikke rigeligt med vand bagefter for det hjælper med at rense giftstoffer ud af kroppen. Undgå helst koffein og alkohol.
  • Det kan være at du er meget sulten efter en god session så medbring en sund snack. Lad være med at spise alt for meget; meget mad kan dæmpe dine følelser.
  • Sørg for at slappe af, tag en lur eller gå tidligere i seng. Du vil nok opleve at du er meget træt.
  • Vær god ved dig selv og lyt til, hvad din krop har behov for. Det kan være, at du føler dig mere åben, sårbar og at alle dine sanser er forstærkede.
  • Massage eller et varmt bad hjælper også med at frigøre følelser og skylle affaldsstoffer ud af kroppen.
print_MG_9750-Edit
Om Suzanne
Jeg kan hjælpe dig til at bryde ud af din angst for andres afvisninger og kritik. Jeg hjælper dig ikke kun med at bryde fri fra følelsesmæssige traumer, de dårlige fortællinger, du har om dig selv, skyld/skam følelser og manglende grænsesætninger.

LAD OS SNAKKE
Du er meget velkommen til at tilmelde dig vores nyhedsbrev. Hold dig opdateret!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og hold dig opdateret

error:
suzanne jensen

Tilmeld dig til vores nyhedsbrev

Få Suzanne Jensen´s Nyhedsbrev leveret til din indbakke med friske opdateringer og nyttige tips. Helt gratis!

.

E-mail:

You have Successfully Subscribed!